Guest post Dragoş Pătraru • Senzațional! Cum să NU te îngrași în concediu

Știți ce ușor e să vorbești despre slăbit după ce ai dat jos peste 20 de kilograme? Al naibii de ușor. Dar știți cât de greu este să slăbești, mai ales dacă ești ca mine, adică îți place la nebunie să mănânci și să bei? Da, al naibii de greu! Mă gândesc de câte ori am început, de câte ori m-am lăsat, câte promisiuni gen ”de mâine, gata!” mi-am făcut, câte zile de sâmbătă le-am încheiat cu ”de luni, trec la regim”, o, da, câte prostii de regimuri am încercat, cu șase kile date jos într-o lună și zece puse în următoarele trei luni, nu mai zic de programe la sală și de alte jumătăți de măsură.  

Food

Sursă foto: Shutterstock.ro

Acum, mă întreabă lumea: auzi, dar tu ai slăbit foarte mult și arăți foarte bine. Cum ai făcut?

1. Nu există regimuri de slăbit

Nu există niciun secret. Asta e marea porcărie, cu slăbitul ăsta. Sigur, poți să cauți ca boul (a fost și cazul meu) formula prin care să slăbești repede, cât mai repede, și să și trăiești împăcat cu tine, lipsit de frustrări. Poți să cauți și să nu găsești, pentru că tu cauți ceva ce nu există.

E, cea mai proastă veste proastă pe care v-o dau despre regimurile de slăbit este asta: nu există. Serios, regimurile nu există. Există regim de viață. Ăla, da, este. Dar regim de slăbit nu există. Le-am încercat pe toate. Iar pe alea pe care nu le-am încercat eu le-a încercat nevastă-mea. Iar dacă nu le-a încercat ea, sigur cunosc pe cineva care le-a încercat. Regimurile de slăbit nu există. Da, slăbești dacă ții regimul x atâtea kilograme, dar dacă revii la ceea ce făceai înainte de regim te îngrași la loc. Asta e ideea de la care trebuie să plecați, dacă vreți să câștigați vreo doi ani în lupta cu kilogramele. Da, atât mi-a luat mie ca să ajung la această concluzie. Nu există regim de slăbire. Există doar regim de viață.

2. Scoate din ”cămară” mai mult decât bagi!

Acum, că am stabilit asta, vă spun al doilea cuvânt magic: caloriile. Nu vă bag în amănunte, le găsiți peste tot. Da, prima chestie pe care trebuie să o faceți dacă vreți să slăbiți e să citiți câte ceva despre cum funcționează corpul vostru. Și să vă faceți un set complet de analize. Dacă sunteți sănătoși, deci kilogramele în plus sunt, la fel ca-n cazul meu, de la faptul că sunteți pur și simplu leneși și nesimțiți, puteți trece la treabă. Ideea e să scoți permanent din ”cămară” calorii mai multe decât bagi. Dacă bagi mult (proteine, carbohidrați, grăsimi și alcool) trebuie să scoți mult. Și nu e suficient să  mergi, să respiri, să dormi, să faci sex, să muncești și să te-njuri cu toți proștii în trafic. Și aici se consumă calorii, dar dacă vrei să slăbești, trebuie să scoți din rezerve, nene. Acum, având în vedere că un gram de alcool are șapte calorii și un gram de proteină are patru calorii, sunteți gata să mergem cu discuția mai departe?

3. Uită-te la cântar, nu la ceas!

Ai un plan pentru a scoate grăsimea din cămară? Fă-ți unul! Mai întâi, studiază-te! Ia-ți și o lună pentru asta. Vezi câte calorii bagi acum (e chiar simplu de aflat) și câte calorii scoți. Și vezi cum stai. Degeaba balanța e pe zero, dacă tu ai 20 de kile în plus, cum am avut și eu. Cel mai probabil, bagi mult mai mult decât scoți.

Apoi, începi să tai de pe listă. Taie prima dată băutura. Scapi de cel puțin 6-8 kile în trei luni, dacă ești băutor. Apoi, poți trece la pâine. O felie de pâine integrală dimineața e suficient. Înlocuiește mâncarea gătită cu grătare și legume proaspete. Următorul pas, foarte greu pentru cei mai mulți: scoate zahărul. Desigur, e imposibil să-l scoți de tot din alimentație, nenorociții îl bagă-n toate acum. Dar încearcă să renunți la prăjiturile făcute cu zahăr (încearcă rețetele din dieta ketogenică, sunt geniale), la sucuri, sosuri din comerț, la fast-food, la tot ce e în jurul tău și are zahăr în cantități mari. Deja vei arăta altfel în oglindă după șase luni, dacă ai reușit toate astea.

Atenție, efect secundar pozitiv: vei începe să te uiți pe etichetele produselor cumpărate și te vei întreba cum dracului n-ai murit până acum!

Când te simți pregătit – ideal ar fi de la început, dar nu e musai -, bagă sportul în program. Pentru că grăsimea arde în mușchi. Ia-ți un antrenor, dacă își permiți și nu vrei să-ți bați capul. Atenție însă că e plin de șarlatani în domeniu. Mulți ”instructori de fitness” nu știu aproape nimic despre ce trebuie să faci ca să slăbești.

Așa că mai bine studiază un pic și fă-ți un program! Decide ce vrei de la sală (masă musculară, slăbire, definire, toate în același timp – da, se poate și asta, dacă te antrenezi inteligent). Dar orice ai alege să faci, încetează să vrei să slăbești azi! Impune-ți să nu ratezi niciun antrenament! Și nu te mai uita în oglindă spunându-ți: ”mnu, nu merge, nu se vede nimic. N-am mai mâncat de trei ore și n-am slăbit deloc” În loc de asta, spune-ți așa: ”Peste doi ani, voi avea cu 20 de kilograme mai puțin!” Dar n-o spune la modul: ”rahat, mai am doi ani, hai să mai bag o bere și patru mici!” Trebuie să știi ce-ai făcut în fiecare zi pentru a da jos cele 20 de kilograme. Sau 40, Sau câte ai tu de scos din cămară.

E, în perioada asta, nu vei putea trăi ca un călugăr. Vei merge la petreceri, vei merge în concedii. Ce faci? Nu poți să stai să te uiți la ceilalți, nu? Dacă poți e perfect. Dar dacă nu poți, și ești dintre cei care nu pot, din moment ce ai 20 de kile în plus, te sfătuiesc să încerci următoarele:

1. Stai departe de concediile all-inclusive. Nu e de tine acolo. E ca și cum i-ai da drumul unui pedofil într-o grădiniță.

2. Mănâncă în concediu cât mai apropiat de ceea ce mănânci în mod normal. Grătare (curcan, vită, pește, dar și porc), legume și fructe proaspete. Grăsimea face bine, nu te lua după toate anorexicele care apar la tv și mănâncă iarbă, dar leșină dacă le pui să ridice o cărămidă. Bagă la greu ulei de măsline, prăjește ouă în ulei de cocos, mănâncă unt de calitate. Dar fără făinoase, fără zahăr.

3. Bea cu măsură. Și dacă tot bei, mai bine bei tărie, decât bere. Decât cinci beri, mai bine 400 de single malt. Dar ține minte: alcoolul are 7 calorii per gram, iar astea sunt singurele calorii care se depun direct ca grăsime, deci vei avea de tras după.

4. Fă sport! Înoată, dacă ești la mare. Mergi la sală zilnic, dacă ai unde. Dacă nu, fă-ți un program HIIT (caută exact așa, vei găsi zeci de exemple pe net) de 30 de minute, pe care îl poți executa pe plajă sau în cameră, dimineața. Ține minte, jogging-ul nu e o soluție. Îți vei distruge articulațiile și nu vei mai putea face sport deloc. Iar alergarea ușoară nu te ajută la slăbit. Mai bine faci serii de câte 30 de secunde sprint, 30 de alergare 2/4, timp de zece minute, decât 30 de minute de jogging. Îți trebuie explozie, efort intens, pentru că doar așa arzi grăsimi mult după antrenament (efectul EPOC).

5. Nu te stresa! Dacă vrei să halești un tort întreg într-o seară, fă-o! Dacă vrei să bei trei sticle de vin, bagă! Și nu te simți vinovat, ci doar motivat pentru când vei reveni acasă.

Chiar dacă am respectat toate cele de mai sus, am venit acasă în vara asta cu două kilograme în plus. În următoarea lună, fără niciun stres, am dat jos trei. Și după doi ani de când mi-am schimbat modul de viață stau la 90-91 de kilograme. Și dacă-ți spun cât de mult mănânc te închini (poate cu altă ocazie). Și mai și beau ca un profesionist, o dată pe lună.

Acum doi ani, pe vremea asta, aveam 110-112 kile.

Baftă!

Dragoş Pătraru, prezentatorul emisiunii Starea Naţiei de pe Digi24

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *